213 036 72 39
Μικράς Ασίας 5, Πλατεία Βούλας

Νέα

Οι μαθητές που είναι μεγαλύτεροι ηλικιακά σε σχέση με την τάξη τους, έχουν περισσότερες πιθανότητες να σπουδάσουν σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα

Έρευνα υποδεικνύει ότι η ακαδημαϊκή αυτοπεποίθηση είναι πιθανότατα ο λόγος

Έφηβοι οι οποίοι είναι μεγαλύτεροι ηλικιακά σε σχέση με την τάξη στην οποία φοιτούν, φαίνεται να νιώθουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε σχέση με τις ακαδημαϊκές τους ικανότητες και έχουν περισσότερες πιθανότητες να γραφτούν σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε σχέση με τους νεώτερους συμμαθητές τους, σύμφωνα με έρευνα της Αμερικάνικης Ψυχολογικής Εταιρείας. Η έρευνα ανέλυσε δεδομένα για πάνω από 10.000 Αυστραλούς μαθητές που παρακολουθούνταν για πάνω από μια δεκαετία και ανακάλυψε ότι η σχετική ηλικία μαθητών με την τάξη τους έχει σημαντικές επιδράσεις. Οι κυβερνητικές υπηρεσίες, τα σχολεία, οι δάσκαλοι και οι γονείς θα πρέπει να το λάβουν υπ΄όψιν τους, ιδιαίτερα όταν επιβάλλουν αυστηρούς κανόνες σχετικά με την ηλικία έναρξης των μαθητών, ανέφερε ο Φίλιπ Πάρκερ PhD, καθηγητής του Καθολικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας. «Το να είσαι νεαρός σε σχέση με την τάξη σου όντως οδηγεί σε χαμηλότερη ακαδημαϊκή αυτοπεποίθηση, ιδιαίτερα στον τομέα των μαθηματικών, ακόμα και στην πραγματική απόδοση των μαθητών σε αυτά τα θέματα» ανέφερε ο Πάρκερ. «Επιπλέον, το να είσαι νεαρός για την τάξη σου φαίνεται να μειώνει ελαφρά τις πιθανότητες ενός μαθητή για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο και ο πιο πιθανός λόγος για αυτό είναι το χαμηλότερο επίπεδο της ακαδημαϊκής αυτοπεποίθησης». Τα ευρήματα της μελέτης ήταν μέτρια σε μέγεθος, με 58% των μαθητών, οι οποίοι ήταν περίπου ένα χρόνο μεγαλύτεροι για την τάξη τους να εγγράφονται στο Πανεπιστήμιο, σε σύγκριση με το 52% των μαθητών που ήταν περίπου ένα χρόνο μικρότεροι σε σχέση με την τάξη τους.
Στην Αυστραλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες, πολλοί γονείς εγγράφουν τα παιδιά στο σχολείο πιο αργά σε σχέση με την ηλικία τους με σκοπό να επιτύχουν καλύτερη ακαδημαϊκή και αθλητική επίδοση στο μέλλον. Η απόφαση αυτή είναι κατανοητή, αλλά αναπόφευκτα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τους υπόλοιπους μαθητές. Δεν θα πρέπει να ανησυχήσουν οι γονείς των μαθητών που είναι νεώτεροι για την τάξη τους καθώς τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν μέτρια σε μέγεθος, άλλα τα σχολικά συστήματα και οι φορείς χάραξης πολιτικής θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα ισάξιο επίπεδο για όλους τους μαθητές.
«Είναι κρίσιμο για τα σχολεία να έχουν μια ξεκάθαρη πολιτική σχετικά με την ηλικία έναρξης» αναφέρει ο Πάρκερ. «Ενώ μπορεί να υπάρχει χαρά ή ντροπή για τους μαθητές που είτε χάνουν είτε κερδίζουν μια χρονιά, οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να λάβουν υπ’ όψιν τους τις επιπτώσεις που έχουν αυτές οι αποφάσεις στους υπόλοιπους μαθητές στις τάξεις τους».

Η σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό Της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας (Journal of Educational Psychology) τον Μάρτιου του 2018
Μετάφραση από την Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία
Αμαλία Λουίζου

Το Δεντράκι που ήθελε να πετάξει

113814-χαρταετόςΜια φορά κι ένα καιρό, σε ένα όμορφο δάσος γεννήθηκε ένα χαρούμενο δεντράκι. Του άρεσε πολύ το δάσος και δεν έχανε ευκαιρία να παίζει. Έπαιζε με τον αέρα που χάιδευε απαλά τα φύλλα του, έπαιζε με τις πρωινές δροσοσταλίδες, τραγούδαγε μαζί με τα υπόλοιπα δέντρα του δάσους, έπαιζε με τους κισσούς που αγκάλιαζαν και ζέσταιναν τον κορμό του και πάντα χαιρόταν όταν διάφορα ζωάκια διάλεγαν τα κλαδιά του για να ξαποστάσουν. Μεγαλύτερη χαρά όμως του έδιναν οι ιστορίες που άκουγε όταν τραγουδούσαν γλυκά τα πουλιά που καθόντουσαν στα κλαδάκια του. Ιστορίες για όμορφα λιβάδια, για μακρινά δάση, για παράξενα πλάσματα, για μεγάλες θάλασσες και για άσπρα πουπουλένια σύννεφα που ταξίδευαν στον ουρανό και άλλαζαν συνέχεια μορφή. Οι ιστορίες αυτές γέμιζαν με όμορφες και μαγικές εικόνες τα όνειρα του μικρού δέντρου. Δεν ήξερε αν ήταν πραγματικά όλα αυτά τα μέρη, αλλά του άρεσε πολύ να φαντάζεται παραμυθένια χρώματα και σχήματα να χορεύουν γύρω του. (περισσότερα…)

Ένα Γράμμα από το Παιχνίδι προς τους Γονείς

Silhouette, group of happy children playing on meadow, sunset, summertime

Silhouette, group of happy children playing on meadow, sunset, summertime

Αγαπητοί Γονείς,

Εγώ είμαι, το Παιχνίδι. Καιρό έχουμε να βρεθούμε. Μου λείψατε.

Όταν ήσασταν παιδιά ήμασταν συνέχεια μαζί. Κάναμε βόλτες με τα ποδήλατα, φτιάχναμε ανθρωπάκια με πλαστελίνη, χτίζαμε πύργους με τουβλάκια και άμμο. Θυμάσαι πόσες φορές σου έλεγε η μαμά να σταματήσεις το παιχνίδι και να συνεχίσεις το φαγητό σου; Θυμάσαι πόσες φορές η μαμά φώναζε «σταμάτα να χαζολογάς με τα παιχνίδια σου και μάζεψε το δωμάτιό σου!»; Θυμάσαι τί πλάκες κάναμε στα ταξίδια με το αμάξι μέχρι που κάποιος από τα μπροστινά καθίσματα μας έβαζε τις φωνές; Θυμάσαι πόσες φορές κάναμε τσουλήθρα στις σκάλες με κίνδυνο να χτυπήσουμε; Τότε το μόνο που ήθελες ήταν να περνάς χρόνο μαζί μου.. ωραίες εποχές!

Τέλος πάντων, ο στόχος μου δεν είναι τόσο να θυμηθούμε τα παλιά όσο να μιλήσουμε για τα παιδιά σου. Δε τα βλέπω συχνά πια.. Από όσο ακούω, έχουν πολύ φορτωμένο πρόγραμμα και τον ελεύθερο χρόνο τους τον περνάνε μπροστά από μία οθόνη.

Ξέρω ότι θέλεις το καλό τους. Θέλεις να προοδεύσουν στη ζωή τους και να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες στο μέλλον. Φοβάσαι μήπως δεν τους δώσεις τα κατάλληλα εφόδια, μήπως δεν προλάβεις να τους μάθεις όλα όσα χρειάζονται και ότι τελικά δε μένει καθόλου χρόνος για τον παλιό σου φίλο, το Παιχνίδι. Φοβάσαι πως αν το παιδί σου δε μάθει δύο ξένες γλώσσες, καράτε, χορό και ποδόσφαιρο τότε οι άλλοι γονείς θα σε κατηγορήσουν ότι «το παιδί σου δεν κάνει τίποτα και παίζει όλη μέρα».

Κατανοώ το άγχος και την πίεση αλλά και εσύ πρέπει να αναρωτηθείς μήπως ζητάς από τα παιδιά σου να κάνουν πράγματα που αναπτυξιακά ίσως δεν είναι έτοιμα να κάνουν. Πράγματα που εσύ τα έκανες μετά τα 6-7 χρόνια σου. Άραγε πόσο σωστό είναι να πιέζουμε τα παιδιά να κάνουν δραστηριότητες που γνωστικά, συναισθηματικά και ψυχικά δεν είναι έτοιμα να κάνουν;

Αν θες το καλύτερο για το παιδί σου, εγώ είμαι η λύση. Εγώ είμαι υπεύθυνο να τα προετοιμάσω για τις δυσκολίες που θα συναντήσουν, να γίνουν δημιουργικά, με φαντασία, να μπορούν να προσαρμόζονται στις αλλαγές, να διεκδικούν και να συνεργάζονται. Δε θέλω να περιαυτολογώ αλλά είμαι η πιο εξελιγμένη στρατηγική που χρησιμοποιούν πολλά είδη στον κόσμο μας. Τα σκυλάκια, οι χιμπατζήδες, οι φάλαινες, οι τίγρεις, οι ελέφαντες.. η λίστα είναι τεράστια. Όλοι χρησιμοποιούν εμένα, το Παιχνίδι, για να συλλέξουν πληροφορίες για το περιβάλλον τους, το είδος τους, να βάλουν σε τάξη τις σκέψεις τους, να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και πολλά ακόμα.

Αν δε με πιστεύεις μπορείς να ανατρέξεις σε έρευνες που υποστηρίζουν πως η μάθηση μέσα από το παιχνίδι είναι πολύ καλύτερη επιλογή από τα βιντεοπαιχνίδια, τις οθόνες και την τηλεόραση. Όταν έχεις χρόνο θυμίσου να το ψάξεις σεπαρακαλώ.

Τώρα απλά σου ζητάω να χαλαρώσεις και να αφήσεις τα παιδιά σου να παίξουν και να ζήσουν την παιδική τους ηλικία. Δε χρειάζεται πίεση και άγχος.

Παρεμπιπτόντως μοιάζεις πολύ στρεσαρισμένος. Θα σου έκανε καλό λίγο παιχνίδι και εσένα. Τι λες να ξεκινήσουμε από σήμερα; Προσπάθησε να κάνεις τσουλήθρα στη σκάλα, όπως έκανες μικρός!

 

Ελπίζω να δω τα παιδιά σου.. και εσένα σύντομα!

Ο φίλος σου

Το Παιχνίδι

Μπαντανά Μαρίκα

Λογοθεραπεύτρια

Παραμύθι πριν τον ύπνο: Ο μπαμπάς το κάνει καλύτερα!

Το να διαβάζουμε παραμύθια στο παιδί μας πριν κοιμηθεί είναι μια δραστηριότητα που πάει να εκλείψει από την καθημερινότητά μας. Επιστρέφοντας από τη δουλειά το βράδυ σπίτι, το να διαβάζεις την Κοκκινοσκουφίτσα και τα Τρία Γουρουνάκια φαντάζει το πιο δύσκολο πράγμα. Εάν όμως γνωρίζαμε αυτά που κερδίζει το πιτσιρίκι μας ίσως να το ξανασκεφτόμασταν.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως όσο και αν έχει προχωρήσει η τεχνολογία, όσα animation και αν βγαίνουν κάθε χρόνο, τίποτα από όλα αυτά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την υπέροχη αίσθηση που αισθανόμαστε όταν ξαπλώνουμε πάνω στα μαξιλάρια και λέμε μία ιστορία στο παιδί μας.

Οι μπαμπάδες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο σε όλο αυτό.. κ ας μην το ξέρουν . Γιατί όμως;

Τα παιδιά έχουν συνηθίσει πάντα μία γυναίκα να είναι αυτή που θα πει το παραμύθι, είτε στο σχολείο η δασκάλα είτε στο σπίτι η μαμά. Αυτό από μόνο του δίνει προβάδισμα στο μπαμπά! Οι τελευταίες έρευνες μας λένε ότι όταν οι μαμάδες λένε το παραμύθι μένουν κολλημένες στην ιστορία χωρίς να βάζουν φανταστικά στοιχεία. Από την άλλη όταν αναλαμβάνουν οι μπαμπάδες το ρόλο του παραμυθά, αλλάζουν λίγο το στόρι , συχνά ξεφεύγουν και εντελώς από την πλοκή, απαντούν σε ερωτήσεις του παιδιού αλλά κάνουν και οι ίδιοι ερωτήσεις. Έτσι, τελικά το παιδί κερδίζει περισσότερα καθώς αναπτύσσεται η φαντασία του και η αφαιρετική του σκέψη.

Τα παιδιά που απολαμβάνουν τα παραμύθια από τον μπαμπά, στην ηλικία των 3 ετών μπορούν και συγκεντρώνονται καλύτερα στον παιδικό σταθμό, στα 5 έτη διαθέτουν πιο πλούσιο εκφραστικό λόγο και λεξιλόγιο και είναι καλύτεροι στην επίλυση ενός προβλήματος. Στα 10 έχουν πολύ καλή επίδοση στην γραπτή έκφραση και τα μαθηματικά. Επίσης, ειδικά για τα αγοράκια είναι πολύ σημαντικό να βλέπουν τον «ήρωά» τους να διαβάζει βιβλία. Αυτό αποτελεί πρότυπο για τα παιδιά και τα κάνει να αγαπήσουν το διάβασμα και τη λογοτεχνία.

Ίσως τώρα μπορέσουμε να καταλάβουμε τη σημασία και τη μαγεία αυτής της συνήθειας..

Και μην ξεχνάτε.. μέσα από το παραμύθι αναδύεται κάτι το μαγικό, αλλά αυτή η μαγεία πηγάζει από τον παραμυθά, δηλαδή εσάς!

 

Μπαντανά Μαρίκα

Λογοθεραπεύτρια

Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας Βούλας

 

 

Γιατί το παιχνίδι είναι σημαντικό;

Το παιχνίδι δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη. Είναι σημαντικό για την σωματική και πνευματική μας υγεία, όπως και ο επαρκής ύπνος, η σωστή διατροφή και η άσκηση. Παίζοντας, τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται και να μετασχηματίζουν τα αρνητικά συναισθήματα και εμπειρίες. Το παιχνίδι ενισχύει τη μάθηση, τα βοηθά να ανακουφιστούν από το στρες και να αναπτύξουν συνδέσμους με άλλα παιδιά. Μπορεί, επίσης να βελτιώσει και τη σχολική τους επίδοση! Τι κερδίζει όμως στην πράξη το παιδί μας από τα 5 πιο συνηθισμένα παιχνίδια;

 

 

Παιδική χαρά:

  • Ανάπτυξη και εξάσκηση κινητικών δεξιοτήτων
  • Ανακάλυψη νέων υλικών
  • Πολυαισθητηριακή διέγερση μέσω των διαφορετικών ερεθισμάτων που επεξεργάζεται το παιδί μέσα από όλες τις αισθήσεις του
  • Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης
  • Απόκτηση καλύτερης συναίσθησης του εαυτού του και των ορίων του σε σχέση με τα άλλα παιδιά
  • Κοινωνικοποιείται και συναναστρέφεται με άλλα παιδιά
  • Αντιμετωπίζει τους φόβους του (ψηλά, απότομα μέρη, να χάσει το παιχνίδι του κ.α.)
  • Βιώνει καθημερινά τις αλλαγές στην εξέλιξη των ικανοτήτων του (χτες δε μπορούσα να ανέβω, σήμερα μπορώ)

 

Επίσης η παιδική χαρά είναι ο κατάλληλος χώρος για τους γονείς να εξασκηθούν στην καταπολέμηση των δικών τους φόβων σε σχέση με το παιδί (μήπως πέσει, χτυπήσει, κρυώσει).

 

Πλαστελίνη:

  • Αμφίπλευρος συντονισμός άνω άκρων
  • Ενίσχυση οπτικοκινητικού συντονισμού
  • Αναπαραγωγή σχεδίου
  • Ενδυνάμωση μυών άκρας χείρας
  • Βελτίωση λεπτής κινητικότητας
  • Διάκριση δακτύλων
  • Ανάπτυξη φαντασίας και συμβολικού παιχνιδιού
  • Δημιουργία γεφυρών ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασίωση με αποτέλεσμα να βιώνει το παιδί λιγότερο άγχος για το άγνωστο

 

Lego:

  • Ενίσχυση τρισδιάστατης σκέψης
  • Ανάπτυξη οργανωτικών ικανοτήτων
  • Βελτίωση λεπτής κινητικότητας
  • Ενίσχυση συμβολικού παιχνιδιού και φαντασίας
  • Συγκέντρωση προσοχής λόγω των μικρών τεμαχίων
  • Εμπλέκονται ενεργά στη  σχεδίαση  και  κατασκευή πραγματικών αντικειμένων που έχουν νόημα για τους ίδιους
  • Βελτιώνουν τις μηχανικές δεξιοτεχνίες τους
  • Ρύθμιση δύναμης
  • Προγραμματισμός κίνησης
  • Ακολουθία μοτίβων

 

Φιδάκι:

  • Τήρηση σειράς
  • Κατανοούν τη σχέση αιτίας αποτελέσματος
  • Προσανατολίζονται στο χώρο
  • Κατονομασία και κατανόηση των αριθμών
  • Ενίσχυση οπτικής αντίληψης
  • Βελτίωση προμαθηματικών εννοιών
  • Επικοινωνία μεταξύ παικτών
  • Διαχείριση συναισθημάτων
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός

 

Κουκλοθέατρο:

  • Εναλλαγή ρόλων
  • Ελευθερώνεται η φαντασία
  • Συμβολικό παιχνίδι
  • Εξωτερίκευση συναισθημάτων
  • Αφομοίωση κανόνων, ιδανικών, απαγορεύσεων και ηθικών νόμων μέσα από τα παθήματα των ηρώων
  • Εξοικείωση με τους φόβους
  • Συντονισμός κίνησης / ανάπτυξη λεπτής κίνησης
  • Ενίσχυση πειραματισμού και εξερεύνησης
  • Καλλιεργείται η ευρηματικότητα
  • Αναπτύσσεται η ετοιμολογία, η ευστροφία, η δυνατότητα εύρεσης λύσεων και η αντιμετώπιση δυσκολιών

 

 

Μπαντανά Μαρίκα

Λογοθεραπεύτρια

 

 

 

 

 

 

Γιατί βάζει αντικείμενα στο στόμα του;

Όλα τα μωράκια βάζουν τα δάχτυλα τους ή διάφορα αντικείμενα στο στόμα γιατί αυτό τους προσφέρει χαλάρωση, ηρεμία αλλά επίσης είναι και ο τρόπος τους να εξερευνήσουν τον κόσμο γύρω τους. Μετά την ηλικία των τριών αυτή η συνήθεια αρχίζει να μειώνεται και να αντικαθίσταται από την επεξεργασία των αντικειμένων από τα χεράκια τους. Παρ’όλα αυτά υπάρχουν πολλά παιδιά, που αν και έχουν ξεπεράσει την ηλικία των τριών συνεχίζουν να αναζητούν αντικείμενα για να δαγκώσουν ή να τα βάλουν στο στόμα. Συνήθως καταλήγουν να πιπιλάνε το δάχτυλό τους, να τρώνε τα νύχια τους, να μασάνε το μολύβι τους ή τα παιχνίδια τους και γενικότερα βρίσκονται σε μία συνεχή αναζήτηση στοματικού ερεθίσματος.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους, οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε τέτοιου είδους συμπεριφορές είναι πολλοί και διάφοροι, όπως:
– Όταν ο απογαλακτισμός ή ο αποχωρισμός από το μπιμπερό ή την πιπίλα γίνει πολύ νωρίς ή πολύ αργά.
– Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που δεν έχουν αρκετά ανεπτυγμένη την ευαισθησία στο στόμα και γι’ αυτό έχουν μεγαλύτερη ανάγκη για να προσφέρουν ερεθίσματα – αυτά τα παιδιά όχι μόνο συνηθίζουν να βάζουν στο στόμα τους αντικείμενα, αλλά και σε ό,τι αφορά το φαγητό δείχνουν μια προτίμηση στις τροφές που έχουν έντονη καυτερή, ξινή ή αλμυρή γεύση.
– Κάποιες φορές, η συνήθεια αυτή προκαλείται εξαιτίας μιας μικρής αναπτυξιακής «δυσλειτουργίας», που εμποδίζει το παιδί να κάνει ολοκληρωτικά τη μετάβαση από το στοματικό σε άλλες μορφές αισθητηριακής μάθησης.
-Σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί γνώρισμα των ντροπαλών και αγχωτικών παιδιών. Για αυτά, το να μασουλάνε το μανίκι ή ένα παιχνιδάκι είναι μια διαδικασία που τους προσφέρει ανακούφιση ή ένας τρόπος να εκτονώσουν το άγχος τους .                                         – Η εμμονή με τις κινήσεις του στόματος μπορεί, επίσης, να συμβεί σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αναπτυξιακά προβλήματα, όπως διαταραχή της αισθητηριακής λειτουργίας (sensory processing disorder-SPD), τα οποία επηρεάζουν την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται κατάλληλα σε πληροφορίες που λαμβάνουν μέσω των αισθήσεων.

Πότε πρέπει να ανησυχήσουμε;

Όπως είπαμε και πριν, πολλές φορές το δάγκωμα αντικειμένων κρύβει πιθανό άγχος και πίεση που νιώθουν τα παιδιά. Όταν αυτό παρεμποδίζει καθημερινές λειτουργίες του, όπως η συναναστροφή με άλλα παιδιά ή οι σχολικές επιδόσεις, τότε θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ένας ακόμα λόγος για να προσπαθήσετε να την κόψετε είναι ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές γίνονται συχνά αντικείμενο χλευασμού και κοροϊδίας από τα άλλα παιδιά, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Από τη στιγμή που το παιδί μας έχει έντονη στοματική αναζήτηση θα πρέπει εμείς να ενσωματώσουμε στο καθημερινό του πρόγραμμα δραστηριότητες που προσφέρουν ποικιλία υφών και γεύσεων κατά τη διάρκεια των γευμάτων της ημέρας. Παρακάτω σας παραθέτω κάποιες ιδέες:

Κατά τη διάρκεια του γεύματος δώστε στο παιδί σας:

  1. Σκληρές τροφές (π.χ. καρότο, μήλο κλπ)
  2. Τραγανές τροφές (π.χ. ξηρούς καρπούς, κράκερ, δημητριακά κλπ)
  3. Λαστιχωτές τροφές (π.χ. αποξηραμένα φρούτα, κρέας, σέλινο κλπ)
  4. Μιλκσέικ
  5. Χυμό μέσα από στενό καλαμάκι ή στριφογυριστό καλαμάκι
  6. Παχυρευστα υγρά μέσα από καλαμάκι (μιλκσέικ, σαντιγή)
  7. Σκληρές καραμέλες
  8. Κρύα τρόφιμα (π.χ. παγωτό ή γρανίτα)
  9. Τροφές με έντονη γεύση
  10. Φτιάξτε κολιέ από δημητριακά ή μικρές καραμέλες

Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε και είναι κατάλληλες για την ώρα που το παιδί είναι στο αμάξι, όταν χρειάζεται να περιμένει στην ουρά σε κάποιο μαγαζί, στην τάξη του κ.λπ. 1.      Κάντε φούσκες2.      Παιχνίδια με τη γλώσσα3.      Κάντε φυσαλίδες στο νερό μέσα από καλαμάκι4.      Με το καλαμάκι φυσήξτε αντικείμενα (χαρτί, πούπουλο, πομ πομ)5.      Φυσήξτε σφυρίχτρα ή φυσαρμόνικα6.      Φυσήξτε κάποιο κερί7.      Παίξτε με την ηλεκτρική οδοντόβουρτσα8.      Γλύψτε και κολλήστε γραμματόσημα9.      Φουσκώστε τα μάγουλά σας10.  Χρησιμοποιείστε τα ειδικά παιχνίδια για μάσηση  Μπαντανά ΜαρίκαΛογοθεραπέυτριαΚέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας ΒούλαςΤ. 2130-367239

 

Ανάπτυξη λεκτικών δεξιοτήτων μέσα από το μαγείρεμα με τη μαμά!

Η προετοιμασία του γεύματος μπορεί να γίνει μία εξαιρετική ευκαιρία να εξασκήσετε τις λεκτικές δεξιότητες του παιδιού σας.

  1. Αλληλουχία πράξεων: Η διαδοχή των πράξεων μπορεέ να είναι ένας εύκολος στόχος καθώς όλες οι συνταγές είναι χωρισμένες σε βήματα. Εάν η συνταγή είναι μεγάλη μπορούμε να τη χωρίσουμε σε μικρότερα μέρη. Βγάλτε φωτογραφίες από κάθε βήμα και φτιάξτε μία ιστορία με αλληλουχίες.
  2. Βρες το γράμμα: Ζητήστε από το παιδί σας το υλικό που ξεκινάει από «β», αυτό που τελειώνει σε «ο»
  3. Εμπλουτισμός λεξιλογίου: Συχνά οι συνταγές έχουν άγνωστες λέξεις. Βρείτε συνώνυμες, εξηγείστε, ψάξτε παρέα στο λεξικό.
  4. Άρθρωση: Βάλτε στόχο συγκεκριμένες λέξεις ανάλογα το φώνημα που δυσκολεύει το παιδί και δουλέψτε στην αυτοματοποίησή του.
  5. Περιγραφή και σχολιασμός: Η τέλεια στιγμή να χρησιμοποιήσετε επίθετα και επιρρήματα για να περιγράψετε και να σχολιάσετε αυτό που κάνετε.
  6. Χρήση ρημάτων και ενεργειών: Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας χρησιμοποιείστε ρήματα όπως ψήνω, χύνω, γεμίζω, αδειάζω, τρώω κλπ.
  7. Απαντήσεις σε ερωτήσεις: Καθώς προετοιμάζετε τα υλικά κάντε ερωτήσεις τύπου «τι ψήνουμε», «τι θα προσθέσουμε τώρα» ή «γιατί βάζουμε ζάχαρη»
  8. Επίλυση προβλήματος: Ξεχάσατε τα αβγά; Τι μπορούμε να κάνουμε; Βρείτε λύσεις μαζί με το παιδί.
  9. Τήρηση σειράς: Εάν είστε 2ή 3 άτομα κανονίστε εξ’αρχής με ποια σειρά θα ρίχνετε τα υλικά. Προσπαθήστε να το τηρήσετε.
  10. Ανάκληση πληροφοριών: Καθώς προετοιμάζετε το γεύμα, ρωτήστε το παιδί ποιο υλικό βάλατε πριν. Αφού ολοκληρώσετε τη συνταγή ζητήστε του να σας επαναλάβει τα βήματα.

Ακόμα και μία συνταγή που αποτελείται από δύο μόνο υλικά μπορεί να αποτελέσει σημαντική ευκαιρία για επικοινωνία και παιχνίδι με το παιδί σας. Δοκιμάστε το!

Μπαντανά Μαρίκα

Λογοθεραπεύτρια

Η ευεργετική επίδραση των ζώων στις ζωές των παιδιών

 

«Αυτή η έμφυτη τάση για σύνδεση με τη φύση, επηρεάζει την ανάπτυξη του ανθρώπου τόσο σε συναισθηματικό όσο και σε γνωστικό επίπεδο»

Η γη μας προσφέρει απλόχερα ένα περιβάλλον το οποίο συμβάλλει σημαντικά στη νοητική και συναισθηματική μας ωρίμανση καθώς επίσης και στην καλή ποιότητα της ζωής. Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που μας προσφέρει η μητέρα γη είναι τα ζώα. Οι άνθρωποι και τα ζώα έχουν υπάρξει συνοδοιπόροι για πολλούς αιώνες πάνω στον πλανήτη και με την πάροδο των χρόνων ο άνθρωπος έχει καταφέρει να εξημερώσει πολλών ειδών ζώα με σκοπό είτε την εξυπηρέτηση είτε τη συντροφικότητα.

Από τα τέλη του 1960 έχουν αρχίσει να πραγματοποιούνται επιστημονικές έρευνες που μελετούν την επίδραση των ζώων στην ψυχολογία του ανθρώπου και τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η παρουσία ζώων ενισχύει την ψυχική υγεία. Οι τομείς στους οποίους μας βοηθούν τα ζώα ποικίλουν από σωματικούς μέχρι συναισθηματικούς. Ο πρώτος και πιο σημαντικός τομέας είναι της αποδοχής και αγάπης προς τον εαυτό μας καθώς τα ζώα μας αποδέχονται χωρίς περιορισμούς,
προκαταλήψεις και ιδιαίτερες απαιτήσεις. Αυτή η παράμετρος είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά τα οποία έχουν μεγάλη ανάγκη από αποδοχή και αγάπη στην πορεία της γνωριμίας με τον εαυτό τους. Πιο συγκεκριμένα η θεραπεία με ζώα ενισχύει την κοινωνική συμπεριφορά, την συναισθηματική άνεση, μειώνει την αίσθηση της μοναξιάς και του άγχους και αποτελεί πηγή για ενίσχυση της αυτοεκτίμησης. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη σχέση τους με τα ζώα ως μη επικριτική, χωρίς τις περιπλοκές και τις προσδοκίες που υπάρχουν στις ανθρώπινες σχέσεις. Αυτό το χαρακτηριστικό της σχέσης με τα ζώα αποτελεί τη βάση για βελτίωση σε πολλούς τομείς που δυσκολεύουν τα παιδιά.
Τα ζώα που διατηρούν την καλύτερη σχέση με τον άνθρωπο και ενισχύουν σημαντικά την ανθρώπινη υγεία είναι οι σκύλοι, τα άλογα και τα δελφίνια.
IMG_1540Πιο συγκεκριμένα, οι έρευνες που εξετάζουν τη σχέση των παιδιών με τους σκύλους υποδεικνύουν ότι η παρουσία του σκύλου βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να καταλάβουν την έννοια της φιλίας. Επίσης, η παρουσία του ενός σκύλου στο σπίτι βοηθάει τα παιδιά να αναλάβουν υπευθυνότητες και να νιώθουν πιο ικανά. Έρευνες στο σχολικό περιβάλλον, υπέδειξαν ότι η οι μαθητές ήταν πιο επιμελείς, συμμετοχικοί και συνεργάσιμοι υπό την παρουσία σκύλου στην σχολική τάξη. Επιπλέον, η παρουσία και μόνο των σκύλων μειώνει την αίσθηση του άγχους που έχουν τα παιδιά όποτε επισκέπτονται το γιατρό. Επίσης, η παρουσία σκύλου σε ιατρικές μονάδες για παιδιά μειώνει την αίσθηση της μοναξιάς και ενισχύει την καλή διάθεση. Στο θεραπευτικό πλαίσιο τα παιδιά έδειξαν να έχουν αυξημένη επαγρύπνηση και διάρκεια προσοχής όπως
επίσης, ήταν πιο εύκολο να ανοιχτούν και να επικοινωνήσουν και είχαν περισσότερη διάθεση για κοινωνική επαφή. Οι σκύλοι στη θεραπεία έχουν δείξει να έχουν σημαντικά θετικά αποτελέσματα σε παιδιά με αυτισμό, έντονο άγχος, διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματικές δυσκολίες, αντικοινωνική συμπεριφορά. Μια αρνητική πλευρά της παρουσίας ενός σκύλου στη ζωή των παιδιών είναι οι πιθανές αλλεργίες, αλλά οι έρευνες έχουν υποδείξει ότι με την επιλογή του σωστού σκύλου και της σωστής περιποίησης δεν υπάρχει κίνδυνος.

Η παρουσία την αλόγων και η χρήση τους για θεραπευτικούς friendship_by_tric_kσκοπούς είναι, επίσης, πολύ σημαντική. Τα άλογα ενισχύουν τα παιδιά σε όλους τους τομείς που αναφέρθηκαν σχετικά με τους σκύλους όπως να μάθουν να διαμορφώνουν σχέσεις, να ενισχύουν της πειθαρχία, να βελτιώνουν τη συγκέντρωση και τα να βοηθούν στην αυτοπεποίθηση και την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τις ικανότητες τους. Τα άλογα όμως βοηθούν και σε πολλούς κινητικούς τομείς σε παιδιά με σημαντικές δυσκολίες καθώς αυξάνουν την ευελιξία, την ισορροπία, βελτιώνουν την αδρή κινητικότητα, την καρδιοαναπνευστική λειτουργία και την ικανότητα λόγου. Η κίνηση του αλόγου βοηθάει τα παιδιά αναβάτες καθώς προσφέρει μια προσομοίωση της ανθρώπινης κίνησης, γυμνάζοντας έτσι τη σπονδυλική στήλη. Τα άλογα στη θεραπεία έχουν δείξει να προσφέρουν σημαντικά θετικά αποτελέσματα σε ανθρώπους με αυτισμό, μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματικές δυσκολίες, χρήση ουσιών, προβλήματα συμπεριφοράς, εγκεφαλική παράλυση και ημιπληγία
καθώς και άλλων ειδών σωματική αναπηρία. Τα άλογα που χρησιμοποιούνται στη θεραπεία με παιδιά πρέπει να είναι εκπαιδευμένα για αποφυγή ατυχημάτων.

dolphin_friend_by_ali704Η συνεισφορά των δελφινιών στη ψυχική υγεία και την καλή ποιότητα ζωής έχει επίσης, αποδειχτεί σημαντική. Τα δελφίνια παρουσιάζουν θετική στάση προς τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τα παιδιά. Το κολύμπι με δελφίνια δείχνει να αυξάνει στιγμιαία την αίσθηση της χαράς και της ευφορίας. Επιπλέον, η θεραπεία με δελφίνια βοηθάει τα παιδιά να βελτιώσουν τη συγκέντρωση και τη προσοχή, τα κινητοποιεί στο να κατακτούν τους στόχους τους, ενισχύει το λόγο και τη σωστή αναπνοή, βελτιώνει την λεπτή και την αδρή κινητικότητα και τη νοητική λειτουργία, μειώνει το άγχος και προάγει την ευημερία. Η θεραπεία με δελφίνια χρησιμοποιείτε σε παιδιά με σωματική αναπηρία, αναπτυξιακές δυσκολίες και συναισθηματικές δυσκολίες, εγκεφαλική παράλυση, σύνδρομο χρόνιας κόπωσης, τραυματισμό της σπονδυλικής στήλης, προβλήματα λόγου, φοβίες, κατάθλιψη, αυτισμό και
μετατραυματικό στρες. Η δυσκολία όσων αφορά τη θεραπεία με δελφίνια είναι ότι δεν είναι ηθικό να τα εγκλωβίζεις καθώς είναι ζώα γεννημένα για να ζουν ελεύθερα.

Τα ζώα στις ζωές των ανθρώπων προσφέρουν πολύ θετικά στοιχεία όσων αφορά την ευημερία και την ενίσχυση της καλής ποιότητας ζωής. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω ζώα όπως σκύλοι, άλογα και δελφίνια έχουν μια έμφυτη τάση να συνάπτουν θετικές και παραγωγικές σχέσεις με ανθρώπους και παιδιά. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι η εμπειρία με τα ζώα προσφέρει συσχέτιση η οποία δεν είναι επικριτική, δίνει τρυφερότητα, αποδοχή και αγάπη χωρίς όρους και
περιορισμούς. Αυτές οι συνιστώσες αποτελούν τη βάση για ευκαιρίες σωματικής και συναισθηματικής θεραπείας. Τα τελευταία χρόνια η θεραπεία με ζώα χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από ειδικούς και τα θετικά αποτελέσματα διευρύνουν τα φάσμα των δυνατοτήτων βελτίωσης σε ανθρώπους με πληθώρα δυσκολιών.

Κλείνοντας θα σας προτείνω κάποιες ενδιαφέρουσες ταινίες για να
παρακολουθήσετε με το παιδί σας:

  • Ο Αδερφός μου ο Αρκούδος
  • Dolphin Tale
  • Ο Γητευτής των Αλόγων
  • Spirit: Το άγριο άλογο
  • Ο Σκύλος μου ο Σκιπ (My dog Skip)

 

Αμαλία Λουίζου, ΜΑ

Ψυχοθεραπεύτρια-Οικογενειακή Σύμβουλος

 

Το δώρο των παιδιών για τους γονείς

δωρο απο παιδι στους γονειςΟ κόσμος των ενηλίκων απαρτίζεται από ευθύνες και υποχρεώσεις. Να δουλέψεις, να πληρώσεις τους λογαριασμούς, να είσαι νομοταγής, να ακολουθείς τις νόρμες που θέτει η κοινωνία στην οποία ζεις και η πιο μεγάλη ευθύνη από όλες: Να μεγαλώσεις ένα παιδί.

Όταν φέρνουμε ένα παιδί στον κόσμο προσπαθούμε να το μεγαλώσουμε με τρόπο τέτοιο, ώστε να μάθει να είναι υπεύθυνο και να μπορεί να προστατέψει και να συντηρήσει τον εαυτό του στο μέλλον. Η ανατροφή ενός παιδιού, είναι μια ευθύνη που μας δημιουργεί άγχος, άγχος αν το κάνουμε σωστά και αν του προσφέρουμε τα εφόδια που χρειάζεται. Αυτή η έντονη αγωνία μας κάνει, πολλές φορές, να ξεχνάμε να εκτιμήσουμε και να απολαύσουμε τη διαδικασία του να μεγαλώσουμε αυτό το ιδιαίτερο πλάσμα που λέγεται παιδί!

Για να μπορέσουμε να απολαύσουμε αυτή τη μαγική εμπειρία πρέπει πρώτων να καταλάβουμε ότι η βασική ιδέα πίσω από την ανατροφή του παιδιού δεν είναι να το θέμα της υπευθυνότητας για την υπευθυνότητα, αλλά το να μεγαλώσουμε έναν άνθρωπο που θα μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για να είναι κατά βάση ευτυχισμένος. Αυτό σημαίνει ότι παράλληλα με το να μάθουμε τα παιδιά να είναι «φρόνιμα, υπάκουα και υπεύθυνα» με τις υποχρεώσεις τους, δεν πρέπει να ξεχνάμε να τους δείχνουμε η βασική επιδίωξη είναι να μπορούμε να απολαύσουμε τις μικρές και τις μεγάλες χαρές της ζωής. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τελικός στόχος πίσω από κάθε υποχρέωση είναι να πάρουμε ικανοποίηση.

Αντίθετα με την ανάληψη ευθυνών, το να δείξουμε στα παιδιά πώς να είναι χαρούμενα είναι ένα αρκετά εύκολο έργο, καθώς από μόνα τους το μόνο που θέλουν είναι να ικανοποιούνται και να χαίρονται. Η έμφυτη τάση των παιδιών στην αναζήτηση της χαράς,διαμέσων του παιχνιδιού, της εξερεύνησης και του ενθουσιασμού που φέρνει κάθε καινούρια ανακάλυψη και του να δίνουν και να παίρνουν αγάπη, είναι κάτι που πρέπει να το ενισχύουμε και όχι να το καταπιέζουμε. Η παιδικότητα είναι μια έννοια συνυφασμένη με την αίσθηση της χαράς, της ελευθερίας, της φροντίδας και του παιχνιδιού.

Σαν γονείς δεν πρέπει να ξεχνάμε να δίνουμε σημασία και αξία σε αυτά τα πολύ σημαντικά και θετικά στοιχεία που περικλείει η παιδικότητα. Χωρίς να χάσουμε το ρόλο μας, που είναι να τα προστατεύουμε και να τους μαθαίνουμε πώς να διαχειρίζονται τις καταστάσεις που περικλείει η διαβίωση, μπορούμε να χαρούμε μαζί τους, να παίξουμε μαζί τους, να ενθουσιαστούμε μαζί τους και να δώσουμε και να λάβουμε εκφράσεις αγάπης.

Το δώρο που μας κάνουν τα παιδιά είναι να μπορέσουμε κι εμείς να γίνουμε πάλι παιδιά, να δούμε τη ζωή σαν μια μεγάλη εξερεύνηση που μας περιμένει για να ανακαλύψουμε τη χαρά. Δεν υπάρχει τίποτα πιο ευχάριστο από το να έχεις ένα παιδί που σου δίνει την ευκαιρία να αγκαλιάσεις ξανά το παιδί που κρύβεται μέσα σου, αυτό το αγνό πλάσμα που κοιτάει παιχνιδιάρικα τον κόσμο και το μόνο που θέλει είναι να χαμογελάει.

Αφήστε για λίγο πίσω σας τις υποχρεώσεις, τις στεναχώριες, τα άγχη και δώστε στη χαρά μια ευκαιρία, τα παιδιά σας είναι εκεί για να σας συνοδέψουν και να σας θυμίσουν τον τρόπο. Αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη και κάντε τη ζωή σας να μοιάζει με παιχνίδι. Η κάθε στιγμή μπορεί να γίνει διασκεδαστική, για παράδειγμα, όταν μαγειρεύετε μπορείτε να προσποιηθείτε ότι συμμετέχετε σε διαγωνισμό μαγειρικής, όταν βλέπετε μια παιδική ταινία με το παιδί σας σκεφτείτε ότι ζείτε την απόλυτη εμπειρία σινεμά, φτιάξτε ποπ κορν και κουρνιάστε, όταν πάτε στην παιδική χαρά κάντε κι εσείς κούνια και τσουλήθρα, διαβάστε παραμύθια μαζί με το παιδί και μετά πάρτε ένα ρόλο από το παραμύθι και κάντε σκετσάκια, βάλτε δυνατά μουσική και κάντε διαγωνισμό χορού. Με λίγη φαντασία μπορείτε να κάνετε τα πιο απλά πράγματα μια απολαυστική εμπειρία.

Το να είμαστε ενήλικες και μάλιστα γονείς είναι μια μεγάλη ευθύνη, δεν παύει όμως να μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τη ζωή με μάτια παιδικά γεμάτα προσμονή, γεμάτα φαντασία και γεμάτα μια παιδική, παιχνιδιάρικη περιέργεια!

Αμαλία Λουίζου, ΜΑ
Ψυχοθεραπεύτρια-Οικογενειακή Σύμβουλος

Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας

www.kepeo.com

Μια φορά και έναν καιρό…

fairy talesΓιατί τα παραμύθια είναι σημαντικά για την ανάπτυξη του παιδιού;

 

«Εάν θέλετε τα παιδιά σας να γίνουν έξυπνα να τους διαβάζετε παραμύθια. Εάν θέλετε να γίνουν πιο έξυπνα, να τους διαβάζετε περισσότερα παραμύθια.»

  • Άλμπερτ Αϊνστάιν

Κάνει τόσο λάθος ο Αϊνστάιν λοιπόν; Μάλλον όχι. Ας δούμε γιατί τα παραμύθια, είναι πολύτιμη πνευματική τροφή για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, ακόμη και τα πιο τρομακτικά.

  1. Μέσα από τα παραμύθια τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται και να λύνουν τα προβλήματά τους. Μικροί και μεγάλοι μαθαίνουν από τους πρωταγωνιστές μίας ιστορίας. Όπως συμβαίνει με μία διδακτική θεατρική παράσταση ή ένα καλό βιβλίο, έτσι ακριβώς τα παιδιά διδάσκονται από ένα κλασικό παραμύθι. Αυτές οι ιστορίες που συμβαίνουν «μια φορά κι έναν καιρό» βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Να ξεχωρίζουν το καλό από το κακό και να δουν ότι με τη φαντασία, το θάρρος και την υπομονή λύνονται τα προβλήματα.

 

  1. Τα παιδιά νικούν το φόβο: «Τα παραμύθια δεν λένε στα παιδιά ότι υπάρχουν δράκοι. Τα παιδιά ήδη γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν δράκοι. Τα παραμύθια λένε στα παιδιά ότι οι δράκοι μπορούν να ηττηθούν», είχε πει ο Βρετανός συγγραφέας G.K. Chesterton. Ο διάσημος συγγραφέας και παιδοψυχολόγος Bruno Bettelheim πίστευε ότι τα παραμύθια είναι σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών, επειδή οι βασικοί χαρακτήρες – που είναι και οι ίδιοι παιδιά πολλές φορές– επιδεικνύουν θάρρος και νικούν σε έναν κόσμο γιγάντων και εχθρικών ενηλίκων.

 

 

  1. Δίνουν ευκαιρία για διάλογο: Τέτοιες ιστορίες «ελεγχόμενου φόβου» δίνουν μία θαυμάσια ευκαιρία στους γονείς να συζητήσουν με τα παιδιά τους τις πιο βαθιές τους ανησυχίες και ανασφάλειες από τον πραγματικό κόσμο. Οι φανταστικοί χαρακτήρες συνεισφέρουν θετικά στο διάλογο. Δεν μπορεί να γίνει το ίδιο με μία ταινία, ούτε καν με το θέατρο.

 

  1. Τα παραμύθια διδάσκουν στα παιδιά τα βασικά στοιχεία ενός διηγήματος, μίας ιστορίας. Τους διδάσκουν τη διαφορά ανάμεσα στη φαντασία και στην πραγματικότητα. Ότι οι ιστορίες μπορεί να εξελίσσονται σε άλλο περιβάλλον, σε άλλη χώρα και σε άλλο χρόνο. Ότι οι πρωταγωνιστές έχουν διαφορετικά γνωρίσματα και διαφορετικούς χαρακτήρες. Εάν το παιδί κατανοήσει αυτές τις διαφορές από πολύ μικρή ηλικία, τότε ενισχύεται η ικανότητά του να κατανοεί τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος και να προβλέπει το επόμενο βήμα.

 

 

  1. Τα παραμύθια αναπτύσσουν την παιδική φαντασία. «Όταν εξετάζω τον εαυτό μου και τον τρόπο σκέψης μου, έρχομαι στο συμπέρασμα ότι το χάρισμα της φαντασίας σημαίνει περισσότερα για εμένα από οποιοδήποτε ταλέντο για αφηρημένη, θετική σκέψη. Το να ονειρεύεσαι για όλα τα σπουδαία πράγματα που μπορείς να καταφέρεις, είναι το κλειδί για μια ζωή γεμάτη με θετικότητα. Άφησε την φαντασία σου να καλπάσει ελεύθερη και δημιούργησε ένα κόσμο στον οποίο θα ήθελες να είσαι μέσα», είχε πει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν.

 

  1. Ηθικά διδάγματα: Τα παραμύθια θέτουν το ηθικό πρόβλημα της συνύπαρξης του καλού και του κακού (που συμβολίζουν συνήθως οι δράκοι, οι γίγαντες και οι μάγισσες). Συνήθως το καλό υπερισχύει και ο κακός χάνει. Μέσω της ταύτισης με τον ήρωα, το παιδί παίρνει το ηθικό δίδαγμα.